Uitgeblusd, opgebrand en diep ongelukkig
Gisteravond gaf Robbert van de Corput, beter bekend als DJ Hardwell zijn voorlopig laatste optreden op het Amsterdam Dance Event. Hij stopt er mee, neemt een time-out voor onbepaalde tijd. Want hij wilde niet eindigen zoals zijn collega dj, Avicii. Wat beweegt je om op het hoogtepunt van je carrière in je meest succesvolle periode de stekker eruit te trekken? Dan moet je wel echt de bodem van de put hebben gezien, of je zit daar nog steeds.

Van de week keek ik naar een aflevering van RTL Late Night waarin de time-out van Hardwell aan bod kwam. “Het is iets wat we veel zien bij de nieuwe beroepen, bloggers, influencers, dj’s. Men vraagt zich af wat doen ze nou de hele dag, maar de druk is enorm.” Vertelt de psychologe/coach die veel met deze groep werkt. Continue zijn ze op reis, staan ze in de spotlight, schetsen ze een beeld wat wellicht helemaal niet klopt met hoe zij zich echt voelen en aan alle kanten wordt er aan ze getrokken.

Burn-outs, depressie en andere mentale issues
Het komt zo vaak voor. Té vaak. En ik ben van mening dat het niet alleen iets is wat de “nieuwe beroepen” treft. Nee, het is ook de relatief nieuwe vorm van ondernemen. Online ondernemer zijn kan de wereld aan je voeten leggen. Je bent in staat om zoveel mensen te bereiken. Online zichtbaarheid en Social Media is onmisbaar in een effectieve marketing strategie. Maar als zelfstandig ondernemer heb je geen marketing of communicatie afdeling die dit voor je oppakt, je bent er zelf continue mee bezig. Zo niet letterlijk, dan wel in je hoofd. Jij bent jouw bedrijf en dus 24/7 ondernemer. Je hebt er een hele taak bij als je regelmatig online zichtbaar wilt zijn en goede content wilt delen. En dat kan een extra druk opleggen en stress veroorzaken.

Stoppen is geen optie
Als ondernemer kom je er niet meer onderuit. Social Media. Het levert gewoonweg klanten op en je draagt bij aan je know-like-trust factor. Maar ik zal heel eerlijk tegen je zijn, als ik geen ondernemer was, dan zou ik allang die apps van mijn telefoon hebben gegooid. Het is vast not-done om te zeggen in mijn vakgebied, maar ik heb echt een behoorlijke haat/liefde verhouding met social media. Ik vind het echt fantastisch dat de wereld aan je voeten ligt en je een groter publiek kunt bereiken. Al die meldingen, rode bolletjes, likes en reacties, zorgt voor je dagelijkse shotje dopamine. Maar tegelijkertijd ondervind ik er persoonlijk ook de nadelen van. Het creëert onrust. En dat zie ik ook om me heen gebeuren.

Gelukkig heb ik er geen last van als ik voor mijn klanten Social Media uit handen neem. Dan voel ik meer afstand en kan ik het veel zakelijker bekijken. Maar voor mijzelf moet ik echt bepaalde grenzen stellen. Als ik weer iets post kan ik niet uren met mijn telefoon in mijn hand zitten wachten op ieder dopamineshotje dat ik binnenkrijg. Het duurde even, en het blijft soms nog een uitdaging maar ik heb er wel aardig mijn weg in gevonden. En zoals altijd geef ik je meteen een paar tips.

Wat kun je dan wél doen?

  • Zet al je notificaties uit. Rode bolletjes, weg ermee! Deze kan je gewoon uitzetten per app. Check vervolgens op gezette tijden je email, whatsapp en social media.
  • Gebruik een app om te focussen. Ja dus toch een app…op je telefoon. Maar deze is dan wel weer heel nuttig. De app “Forest” bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat je een periode gefocust kunt werken en houd de tijd voor je bij. Je telefoon gaat als het ware op slot, want je kunt niet even tussen door je Facebook checken.
  • Plan een keer in de week een offline dag Een hele dag in de week om op te laten, geen telefoon, laptop, Ipad. Ga lekker naar buiten of spreek af met een vriend of vriendin. Lees een boek! Ok, e-book mag ook.
  • Haal Social Media’s apps van je telefoon Ok, deze is wel wat rigoureus. Maar waarom niet? Een Insta story maken wordt dan wel lastig en een Facebook live ook. Maar je kunt het ook alleen in het weekend doen, probeer maar eens.
  • Maak heldere afspraken met je klanten Geef aan op welke manier jij te bereiken bent. Alleen per email en voor dringende zaken kunnen ze bellen bijvoorbeeld. Mijn klanten kunnen mij wel whatsappen, maar als het niet dringend is geef ik nooit een garantie dat ik buiten kantooruren meteen antwoord geef.
  • Besteed je social media uit Last but not least en ook in mijn eigen belang natuurlijk (geef ik toe!): je hoeft het niet alleen te doen. Wel zo fijn als je zelf wat spontane en persoonlijke posts kunt plaatsen. Maar andere maken, delen en plannen van andere soorten content kun je prima aan iemand anders over laten.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Loop je over? En wil je jouw content management (gedeeltelijk) uit handen geven? Neem dan even contact met mij op, dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.