CONTENT IS KING!
Alles draait om content tegenwoordig. Less is more?! Nee, MORE is more! Hoe meer content en hoe waardevoller, hoe beter. Maar waar haal je de inspiratie vandaan? Of je nu van plan bent om het uit te besteden of niet. Als ondernemer zul je ook zelf moeten nadenken over hoe je jouw kennis wilt delen en welke informatie voor jouw doelgroep relevant is.

Ik hoor zo vaak om mij heen dat ondernemers worstelen met het maken van content, structuur aanbrengen en een strategie uitdenken. Ja, het is veel werk. En ja, het kost veel tijd. Maar als je het efficiënt aanpakt en de manier kiest die het beste bij jou past dan hoeft het geen hels karwei te zijn dat je steeds voor je uitschuift.

Hoe maak je nou goede content?
In dit artikel geef ik je 10 essentiële tips voor het maken van goede content.

1 – PAIN & GAIN 
Bij het maken van content is het belangrijk om voor ogen te houden wie jouw volgers zijn. Stel jezelf eens de vraag. Welke pijn voelt jouw klant? Welk probleem of welke behoefte heeft hij of zij? En hoe kan jij helpen? Welke oplossing bied jij? Waar ligt jouw kennis en op welk gebied ben jij de expert?

2 – Let op je schrijfstijl
Wat voor jou gesneden koek en vakjargon is, is dat voor jouw volgers waarschijnlijk niet. Maak het eenvoudig, verplaats je in jouw lezer. Geen eindeloze, wollige zinnen met te veel komma’s. Houd het kort en bondig. Spreek je lezer ook direct aan, benoem het probleem waar hij of zij mee zit.

3 – Leesbaarheid
Zorg ervoor dat jouw teksten fijn zijn om te lezen. Dat heeft niet alleen met je taalgebruik te maken.  Maar ook zeker met de indeling van jouw teksten. Maak gebruik van alinea’s en (pakkende) tussenkopjes. Maak de alinea’s niet te lang.

4 – Storytelling
Maak het persoonlijk. Het delen van droge feiten en kennis is nogal saai. Als online ondernemer willen jouw volgers en klanten zien wie jij bent en waarom jij doet wat je doet. Laat jezelf zien en wees authentiek, vertel jouw verhaal. Je hoeft niet je hele privéleven online te gooien, maar laat bijvoorbeeld in jouw schrijfstijl blijken wie je bent. Deel persoonlijke verhalen. 80% van jouw content mag zakelijk zijn en 20% privé. Zoek voor jezelf een manier die voor jou werkt.

5 – Schrijf wanneer je inspiratie hebt!
Het heeft weinig zin om tijd in te plannen waarin je moet schrijven, dit is een creatief proces en moet spontaan ontstaan. Natuurlijk kun je op gezette tijden gaan zitten om te brainstormen of schrijven. Maar ga lekker iets anders doen als de inspiratie niet stroomt. Over een paar dagen knal je er zo 3 blogs uit, zul je zien!

6 – Call-to-action
Je mag best commercieel zijn. Uiteindelijk gaat het bij content ook om conversie. Pak in je teksten de aandacht en wek de interesse bij je lezer. Creëer een behoefte en neem eventuele twijfels weg. Maar vergeet de call-to action nooit! Of dat nu het aanmelden voor je mailingslijst is of de koopknop. Het maakt niet uit. Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk om de vervolgstap te zetten. Wees doelgericht en zorg voor zo min mogelijk afleiding.

7 – Pakkende koppen
Tip’s & trick’s, do’s & dont’s, de top 5 dit en een top 10 dat. Mensen houden van lijstjes. En deze koppen werken dan ook zeker heel goed om de aandacht van je volgers te trekken. Of ze origineel zijn, is de vraag. Wees creatief en persoonlijk en zorg er voor dat het jouw volgers meteen “pakt”.

8 – gebruik SEO zoekwoorden
Met name belangrijk als je content voor jouw website maakt. Verwerk de zoekwoorden of zinnen die veel gebruikt worden door jouw doelgroep op jouw webpagina’s en in blogs. Ben jij al goed te vinden in Google? Kom je er zelf niet uit? Schakel dan een expert in.

9 – Strategie
Het heeft weinig zin om met losse flodders content het web of social media op te schieten. Denk na over een contentstrategie. Een vrij eenvoudige methode die je toe kunt passen, is het “know, like, trust” principe. Zorg er eerst voor dat jouw volgers jou en je bedrijf leren kennen (know).
Vervolgens kun je zoveel waarde gaan bieden dat jouw volgers je geweldig gaan vinden (like). Je wint het vertrouwen (trust) van jouw volgers waardoor ze sneller een product of dienst bij je af zullen nemen.

10 – Planning
Maak een globale content planning voor het hele jaar nadat je dit werkboek hebt ingevuld. Daarna kun je per maand een gedetailleerdere planning maken. Plan één vaste dag per maand in waarin je alle content klaar zet op je blogpagina en op je social media kanalen. Daarbij kun je gebruik maken van handige tools zoals Buffer of Hootsuite.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het structuren en plannen van jouw content? Neem dan contact met mij op. Je kunt het structureel uitbesteden of een VIP-sessie inkopen. Dan kijken we in een dagdeel naar alle content die jij hebt, we brengen alles in kaart, maken en planning en kijken wat voor jou de beste manier is om content te delen.